Inspiratie
De Mood Wall biedt eindeloos veel mogelijkheden om emoties bespreekbaar te maken in de klas. Het mooie is dat je klein kunt starten en de inzet van de Mood Wall kunt laten meegroeien met je klas of groep.
Begin bijvoorbeeld met een dagelijkse check-in en breid het uit met reflectiemomenten na samenwerkingsopdrachten of thematische gesprekken. Niets hoeft, alles mag. Het belangrijkste is dat het past bij jouw groep!
Bij je bestelling ontvang je een uitgebreide instructiekaart vol inspiratie en opdrachten en situatiekaarten die je helpen om verschillende onderwerpen op een speelse manier te bespreken. Zo wordt het makkelijk om de Mood Wall op een manier in te zetten die bij jou en de kinderen past.
Dagstart
Laat de kinderen elke ochtend een magneet kiezen en plaatsen op de Mood Wall. Dit kan bij binnenkomst in de klas, maar ook tijdens de dagstart. Zo krijgen de kinderen en de leerkracht meteen inzicht in de algemene stemming van de klas. De leerkracht kan hier vervolgens rekening mee houden gedurende de dag. Het helpt kinderen bovendien om bewust stil te staan bij hoe ze zich voelen voordat de schooldag begint.
Emoties & verhalen
Laat kinderen hun stemming op de Mood Wall kiezen en koppel hier een creatieve opdracht aan. Vraag de kinderen bijvoorbeeld om een kort verhaal te schrijven of een tekening te maken over waarom ze zich zo voelen, of vraag hen om een fictief verhaal te schrijven over een personage dat zich net zo voelt als zij. Dit helpt om creativiteit en emotionele bewustwording samen te brengen.
Complimentenronde
Maak gebruik van de Mood Wall om de week af te sluiten met een positieve noot. Vraag elke leerling om aan het einde van de week een magneet te kiezen die hun stemming van de week aangeeft en geef ze vervolgens de ruimte om een compliment te geven aan een klasgenoot die hen heeft geholpen of gesteund. Dit stimuleert een positieve en ondersteunende sfeer in de klas.
Vergadering
Plan elke week een klassenvergadering waarbij kinderen de Mood Wall kunnen gebruiken om te bespreken hoe het met de klas gaat. Laat hen stemmen hoe zij de sfeer in de klas ervaren door gezamenlijk naar de 'wolk vol stemmingen' te kijken. Vervolgens kunnen er gesprekken gevoerd worden over wat er verbeterd kan worden, of juist over wat er goed gaat in de groep.
-
Basisschool De Zwaluw
"Wat een geweldige tool! Kleur je Humeur heeft ons geholpen om kinderen op een laagdrempelige manier te laten praten over hun emoties. Zelfs de jongere leerlingen zijn enthousiast en vinden het fijn om hun stemming aan te geven met de smileys. We gebruiken het nu dagelijks en het heeft echt een positieve impact op de klasdynamiek. Een aanrader voor elke school!"
-
Basisschool De Regenboog
"Sinds we Kleur je Humeur gebruiken, merken we dat de kinderen veel beter in staat zijn om hun emoties te verwoorden. Het is voor de leerkrachten een geweldige tool om de gemoedstoestand van de klas te peilen en tijdig in te spelen op wat er leeft. De bijbehorende situatiekaarten zijn een enorme toevoeging, vooral om lastige onderwerpen op een veilige manier bespreekbaar te maken. Het concept is eenvoudig, speels en doeltreffend."
-
Basisschool Het Palet
"Kleur je Humeur heeft ons oude stoplichtsysteem op een fantastische manier vervangen en verdiept. De kinderen vinden het superleuk om hun stemming te kiezen en te delen met de klas. Wat begon als een nieuwe activiteit, is nu al een vaste gewoonte geworden. Het gebruik van de smileys en magneten maakt het speels, en de kinderen zijn er echt enthousiast over."